Thursday, April 22, 2010

Ethic in Workplace

Wah...dengar tajuk macam nak bagi lecture jer kan??hehehe..propa jer lebih.
tengah-tengah leka membuat kerja (lebih kepada melawat online shop sebenarnye) Mr. K telah mengahantar sms, text itu berbunyi begini :-
"tlng ckp dgn ***** time kerja jgn nak brgayut n jgn pandai2 nak bukak computer mcm brg sendiri."
eerrr..ok..so nampaknya Mr. K dah naik suhu badan. Mangsa, A* (bukan nama sebenar) telah bercakap telefon semasa waktu bekerja. Ini adalah salah satu contoh unethical behaviour in workplace (Teks : Office Managemant).

Saya mengaku saya bukanlah seorang pekerja contoh. Saya juga menggunakan internet untuk kerja yang tiada kaitan dengan kerja, membaca blog, membaca forum, etc. Saya menggunakan talian telefon pejabat untuk telefon Mr. K, emak saya dan kadang kala Domino's Pizza.

I believe this situation happen in every workplace,right?? Terpulang kepada kita untuk mengiya atau menidakkannya. Semua pilihan jawapan ada pada diri setiap individu. My personal opinion we can have it, we can use it but there's a limit.

So as a conclusion or jawapan kepada sakit hati Mr. K tadi, saya telah text kepada si mangsa.

"*****, ada brgayut lama2 ke ari ni? Mr. K bising kat kak leen.
Kalau boleh janganlah cakap telefon lama2, nanti dia dah naik angin lagi tak best."

Saya cuba memberi nasihat yang neutral kerana mangsa adalah staff kedai kami dan masih budak lagi.

As I mentioned, take it or leave it!



No comments: